Exacte vakken

Welkom bij de exacte vakken.
Je kunt hier informatie vinden over de vakken nasktec (natuurkunde/scheikunde/techniek), bizo (biologie/verzorging) en wiskunde.
Bij deze vakken leg je de basis om straks een beroep te kiezen dat iets te maken heeft met techniek. Dit kan in de zorg zijn of bij een technisch bedrijf, bij een dienst die zich bezighoudt met het milieu of automonteur. Bij al deze beroepen komt het vak wiskunde vaak om de hoek kijken. Vandaar dat je dat vak ook hier kunt vinden.
Ben je nieuwsgierig geworden? Mooi! Snuffel maar eens rond op deze pagina. De docenten helpen je graag via de chat.
Veel plezier!

Welkom bij wiskunde!

Wiskunde is (waarschijnlijk) nieuw voor je. Het lijkt wel een beetje op rekenen. Maar, we gaan ook hele andere dingen doen: meten, wegen, met formules werken en ook tekenen. In de filmpjes krijg je meer uitleg over wiskunde: wie het geven, wat het inhoudt en welke boeken/methode je gaat gebruiken. 

Voor informatie over het vak Wiskunde kan je hier twee interessante documenten vinden:

Onder de onderstaande linkjes vind je leuke Wiskunde puzzels:

Natuurkunde Scheikunde en Techniek (Nasktec)

Formatieve evaluatie met Quayn

Wat beheers ik al en wat doe ik nog fout? Op het Liemers College analyseren leerlingen hun eigen opdrachten en toetsresultaten met Quayn. Lees hoe de school dit aanpakt.

Ván een toets leren

De sectie nasktec (natuurkunde, scheikunde, techniek) en bizo (biologie verzorging) van het Liemers College wil dat leerlingen niet alleen vóór, maar ook ván een toets leren. Daarom maken de leerlingen bij deze vakken hun toetsen en opdrachten in Quayn. Deze online applicatie bevat een analyseknop waarmee leerlingen hun resultaten na afloop op allerlei manieren kunnen sorteren en bekijken. Vaak krijgen ze van de docent een opdracht mee, bijvoorbeeld ‘bekijk de vijf leerdoelen waarop je het laagst scoorde en maak een verbeterplan’. “Zo krijgen ze oog voor hun verbeterpunten en doen ze er iets mee”, zegt docent Bert Stronks.

Meteen feedback

Leerlingen vinden het fijn om meteen feedback te krijgen. Ze gaan ook efficiënter leren. In de analysetool zien ze niet alleen hun resultaten, maar ook de opbouw van de toetsen en de samenhang met de leerdoelen. Dat helpt bij het leren. Het leuke is dat leerlingen creatief zijn in hun verbeterplannen. Ze pakken niet automatisch het boek erbij: sommigen gaan een filmpje bekijken, op internet informatie zoeken of een proef doen.”

Formatieve evaluatie

Het analyseren van resultaten van opdrachten, practica en toetsen door de leerling zelf, is een vorm van formatieve evaluatie. Dit past goed in de richting die het Liemers College enkele jaren geleden is ingeslagen. Docenten geven de touwtjes deels uit handen; leerlingen krijgen meer keuzevrijheid. De evaluatie met behulp van Quayn is een goede manier om leerlingen meer regie over hun leerproces te geven. Het motiveert als je weet wat je kunt doen om beter te presteren: “Voor sommige leerlingen wordt het een spelletje om bij alle onderdelen van een opdracht zo hoog mogelijk te scoren.”

Leerlingen

De leerlingen reageren positief op Quayn. Leerling Marit: “Na een toets kan ik zien hoeveel procent ik heb gehaald. Als ik iets fout heb, dan moet ik daar meer aandacht aan besteden. Het verbeterplan gebruik ik vaak bij het leren voor een proefwerk.” Leerling Melvin: “Quayn is fijn omdat je er direct op kunt als de leraar het klaar zet.” Leerling Jochem: “Het maken van een verbeterplan is niet altijd leuk, maar wel heel nuttig.” Volgens Bert is er voor docenten ook een belangrijk voordeel: “Waar collega’s in proefwerkweken rondlopen met stapels nakijkwerk, zijn de Quayn-gebruikers zo klaar.”

Quayn

Welkom bij biologie & zorg op het Liemers College locatie Zonegge. 

In de onderbouw (klas 1 en 2) krijg je biologie (en zorg) en in de bovenbouw wordt er biologie gegeven.  

Tijdens de biologie (en zorg) lessen in de brugklas krijg je thema’s zoals kennismaken, planten, sporten, thuis in je huis, waarnemen en regelen, bloemen, vruchten en zaden en je leeft samen. 

Contactformulier