De week van Lara én Carolien

31 mei 2021

De week van Lara

(Lara doet vwo examen op locatie Heerenmäten)

Bijkomen

Mijn tweede examenweek begon pas op woensdag, dus maandag en dinsdag waren voor mij twee dagen om echt even bij te komen van de eerste examenweek. In die week had ik vijf examens dus het hele lange weekend was echt even genieten. Natuurlijk heb ik die tijd ook gebruikt om voor mijn laatste twee examens te leren.

Lievelingsvak

Woensdag had ik mijn scheikunde examen. Scheikunde is mijn lievelingsvak dus begon ik hier niet met al te veel tegenzin aan. Tot ik erachter kwam dat ik me tijdens het leren teveel gefocust had op bepaalde onderdelen die er niet in kwamen. Dat was dus even een behoorlijke tegenvaller. Thuis ben ik meteen de antwoorden op gaan zoeken en toen bleek het allemaal best mee te vallen, gelukkig! Voor mij helpt het nakijken van de antwoorden na mijn examen heel erg goed als ik er een slecht gevoel over heb, omdat ik dan zie wat ik allemaal juist wél goed heb gedaan, in plaats van dat ik blijf nadenken over mijn fouten.

Laatste loodjes

Daarna begonnen de laatste loodjes echt. Donderdag heb ik nog een keer had geblokt voor natuurkunde. Dat examen had ik vrijdag. Dit was gelukkig geen grote leertoets. Natuurkunde is echt een vak waarbij er amper begrippen of stukken tekst zijn die je echt gedetailleerd moet kennen, zolang je de basisvaardigheden onder de knie hebt en je weet hoe je deze moet toepassen in bepaalde contexten (al is het ook erg handig om te weten hoe je bijna alles terug kunt vinden in je binas!). Voor mij betekent dit dat ik in de laatste paar weken weinig meer hoefde te doen. Natuurkunde begon pas om 13.30, dus vrijdagochtend heb ik nog even rustig aan gedaan om helemaal kalm mijn laatste examen in te gaan. Het ging erg goed, en ook nadat ik de antwoorden had bekeken voelde ik me erg content met hoe ik deze laatste toets gemaakt had.

Heel bijzonder

En dan ineens is je middelbareschooltijd zo goed als klaar. Nog een paar weken, misschien een herkansing en dan zijn de diploma-uitreikingen al. Dat voelt toch heel bijzonder. Het afsluiten van mijn examenweken heb ik dan ook gevierd, door uit eten te gaan.

Ik wil aan iedereen die in de toekomst nog examens moet doen een tip meegeven. Neem genoeg rust. Leren voor je examens is belangrijk, maar rust nemen ook.

Voor iedereen die in tijdvak twee nog examens heeft, of aan het wachten is op de uitslag: succes!

 

De week van Carolien

(Carolien geeft wiskunde op locatie Didam en aan de Agora leerlingen)

Pinkstermaandag

Vandaag is het tweede Pinksterdag, dus ik ben lekker vrij. Ik heb twee mooie wandelingen gemaakt met mijn man door het Montferlandse bos waar ik vlakbij woon. Sinds de eerste Quarantaine wandelen wij bijna elke dag minstens een uur door dit mooie bos. Op dit moment is het bos prachtig lichtgroen, echt een aanrader om er ook eens te gaan wandelen.

Dan heb ik nog een paar achterstallige klusjes gedaan voor school. Zoals schoolexamens netjes in enveloppen doen om ze te archiveren en mijn inbox opruimen. Voor het eerst sinds jaren is mijn inbox leeg, een heerlijk gevoel. Nu zorgen dat het zo blijft.

Taart

Op de locatie Didam is het studiedag, dus geen leerlingen op school maar voor het eerst in lange tijd wel weer met collega’s op school mogen samenkomen. We werken allerlei opdrachten uit voor de brede brugklas en het nieuwe flexrooster. Zo kunnen we goed voorbereid aan het nieuwe schooljaar beginnen.

Vandaag heb ik nog de laatste grafische rekenmachines voor mijn examenleerlingen van havo 5 een update gegeven nu zijn ze allemaal voorzien van het nieuwste besturingssysteem voor het examen morgen.

En dan is er taart! In plaats van de traditionele aardbeien van de “mei-jarigen” hebben we dit keer op 3 mooie taarten getrakteerd, gemaakt door mevrouw van Haften. Ze waren prachtig en echt heerlijk!

Examen havo 5 wiskunde A en B

Vanmorgen eerst een online les gegeven aan havo 4 wiskunde B. Ik heb twee moeilijke opgaven met ze besproken. Langzamerhand word ik steeds handiger in het digitaal lesgeven. Ik gebruik bijvoorbeeld veel mijn digitale tekentablet, dat ziet er bijna net zo uit als een schoolbord. Maar ik heb mijn leerlingen toch liever in het lokaal waar ik ze aan kan kijken om te zien of ze begrijpen wat ik uitleg.

Moment suprême

Dan eindelijke het moment suprême: mijn leerlingen gaan hun examen wiskunde maken. De spanning gierde door hun lichamen en ik moest een aantal leerlingen echt even geruststellen dat het ze echt wel zou gaan lukken. Ik heb de leerlingen geholpen hun grafische rekenmachines in examenstand te zetten, zo kon ik dit ook direct even controleren. Voor sommige leerlingen is het behalen van een 5 voor het examen een lastige opgave en bepalend of ze hun diploma zullen gaan halen. (Want een kernvak mag niet lager zijn dan een 5 én (dit jaar belangrijk) mag je niet wegstrepen). Het examen wiskunde A begon met een opgave waarbij ík direct werd afgeleid. Het ging namelijk over een oogtest, ik begon dus meteen uit te proberen of ik de kleine lettertjes kon lezen. Ik ben benieuwd of mijn leerlingen ook last van hun ogen hadden tijdens deze opgave. Bij het examen wiskunde B was de opgave over een roeiapparaat opvallend.

Op de fiets naar school?

Eigenlijk wilde ik met mijn nieuwe E-bike naar school fietsen vandaag, maar helaas regent het nog de hele dag. Tot nu toe bevalt de rit naar school door het Montferlandse bos prima! Maar vandaag dus met de auto. Om 11 uur zaten mijn 3 leerlingen van vwo 4 Agora al online op me te wachten. De leerlingen van Agora zijn bezig met een statistisch onderzoek naar verschillende kenmerken van de leerlingen van hun coachgroepen. Daar heb ik ze kort mee begeleid. Verder gingen ze aan de slag met hun wiskundeopgaven uit hun boek. Deze leerlingen zie ik een keer per week live en een keer per week online voor vragen. Met havo 4 wiskunde B ben ik begonnen met de praktische opdracht. Ze gaan werken met een online wiskundetool waarmee je goed functies in beeld kunt brengen, Geogebra. Een mooi programma om meer onderzoek te doen naar functies. Tijdens de eerste les mochten ze allerlei opties van het programma uitproberen waarbij ik ze kon helpen als het niet lukte.

Vrije vrijdag

Vrijdag is mijn vrije dag en doe ik zoals altijd de weekboodschappen. Vandaag ben ik ook echt begonnen met het nakijken van de examens. Dit doe ik vraag voor vraag. Dus eerst kijk ik voor elke leerling vraag 1 na, dan vraag 2, enz. Zo kan ik het beste de antwoorden onthouden en met elkaar vergelijken indien nodig. Als ik het hele pakket heb nagekeken gaat het naar de tweede corrector en kijkt deze het nog een keer na. Ook ik krijg nakijkwerk van een wiskundecollega ergens uit het land.

Ik ben heel benieuwd hoe mijn leerlingen hun examen hebben gemaakt! Ik hoop dat ze allemaal slagen.

Terug naar overzicht