“Mijn eerste twee weken op het voortgezet onderwijs”
Mijn eerste schoolweken
Op dinsdag 7 september begon de introductieweek. In de introductieweek hebben we vooral kennis gemaakt met onze klas en coach, heel leuk want ik heb al veel vrienden gemaakt.
We hadden met de klas een spel gespeeld om elkaar beter te leren kennen. Je moest dingen over jezelf op een briefje schrijven, maar juist niet je naam. Deze briefjes werden dubbelgevouwen in een bak gedaan daarna werden de ze weer uitgedeeld. Ik kreeg toevallig het briefje van iemand die ook bij mij op de basisschool zat, dus ik wist meteen wie het was. Woensdag gingen we kennismaken met de coachklas. Ik zit in een coachklas voor vwo-leerlingen, mijn coach is mevrouw Kelderman. Iedereen kreeg de beurt om zichzelf voor te stellen.
Spelletjes
We gingen ook naar de spiegelzaal waar we allemaal verschillende spellen deden. Het eerste spel was een spel waar je de klap door moest geven. We stonden in een grote kring en legde een hand op de hand van de ander. Aan de ene kant jouw hand bovenop en aan de andere kant de hand van iemand anders. Een iemand begon, en die moest dan de hand die bovenop lag op de hand van degene die naast hem/haar stond leggen en dan zo de hele kring rond.
Het tweede spel was dat je een bijvoeglijk naamwoord moest verzinnen met de beginletter van je naam, en dat moest je dat ook uitbeelden. Ik was “juichende Jolijn”.
Als laatste maakten we een groepje van 4 of 5 mensen, je kreeg dan een woord te zien dat je moest uitbeelden met de kinderen van je groepje. De andere groepjes moesten raden wat het woord was. Onze woorden waren: Schoolplein en zwembad. We deden beiden woorden met ons hele groepje. “Schoolplein” beelden we uit door te doen alsof we aan het spelen waren, hinkelen, glijden, schommelen en touwtje springen. En het zwembad werd uitgebeeld alsof we baantjes zwommen en van de duikplank sprongen.
Hakka
We gingen ook de “Hakka” leren. Dat is een soort dans uit Nieuw- Zeeland. Degene die het uitlegde zei dat het een dans was van de Maori die laat zien hoe ze zijn. Ik vond het wel een raar dansje en vooral grappig.
Fotowedstrijd
Op woensdag 8 september gingen we helemaal aan het einde van de schooldag een fotowedstrijd doen. We kregen opdrachten mee waarmee we punten konden verdienen. We moesten bijvoorbeeld een pose aannemen en iedere goede pose verdienden we twee punten. Er was ook een opdracht waarbij we een grote hap uit een ijsje moesten nemen, hiervoor mochten we van school een ijsje uitkiezen bij de ijssalon. Niet alle opdrachten konden binnen de tijd gedaan worden. We moesten om kwart voor drie namelijk stoppen.
Voor het eerst echt les
Donderdag 9 september hadden we voor het eerst lessen volgens het rooster. Ik had 2 vakken: Nederlands en Engels. Vrijdag 10 september hadden we op het eind van de dag een picknick. We gingen binnen zitten omdat er kans was op onweer, maar het was alsnog heel leuk.
De eerste “echte” week
Maandag 13 september hadden we de eerste volle lesdag. Als eerst hadden we een coach-uur. We hebben best vaak een kahoot gedaan in de lessen, dit is een online quiz spel, dat vond ik heel leuk.
Bij Frans hadden we een ander soort online quiz spel gedaan, die had ik nog nooit gespeeld. Je kreeg op je device een vraag en antwoorden te zien en dan moest je natuurlijk op het antwoord klikken waarvan je dacht dat hij goed was. Op het bord stond het scorebord. Tussen een paar vragen waren er schatkistjes te zien, in sommigen zaten dingen waardoor je meer punten kreeg en sommige juist minder. Soms zat er ook iets in een schatkistje waardoor je punten van een ander kon afpakken of ruilen. Ik mocht één keer ruilen met iemands punten, toen ruilde ik van punten met degene die eerste stond, en toen stond ik eerste!
Nou, dat waren mijn eerste schoolweken wel een beetje.
Jolijn van der Heijden klas d1c