MIK-klas na de herfstvakantie weer van start
Al 11 jaar!
Al voor het elfde jaar gaat na de herfstvakantie de MIK-klas van start. MIK staat voor Meer Intelligente Kinderen. Dit zijn basisschoolleerlingen, vooral uit groep 8, die extra uitdaging zoeken en/of nodig hebben. Veelal zijn dit leerlingen die op de basisschool al in een plus-groep zitten maar waar het onderwijs van de basisschool nog niet genoeg verdieping biedt.
De MIK-leerlingen steken qua niveau vaak boven het niveau van klasgenoten op de bassischool uit. De MIK-klas biedt een kans om met andere leerlingen van gelijk niveau te leren en te werken.
Verdieping
De MIK-leerlingen komen in totaal vijfentwintig maandagmiddagen tussen 12.45 en 14.45 naar Heerenmäten om een algemeen verdiepingsprogramma te volgen. Er wordt bewust geen inhoudelijke stof uit de eerste klas behandeld zodat de leerlingen op de middelbare school ook weer met iets nieuws in aanraking komen.
Het programma dat de MIK-leerlingen volgen is zeer divers en gaat van het tekenen van een zelfportret tot psychologie tot het programmeren van een bal middels een parcours door de gymzaal en nog veel meer.
Naast meer kennis op doen zijn vaardigheden zoals plannen, (digitaal-)samenwerken en presenteren ook belangrijk in de MIK-klas.
Thema’s
De lessen zijn onderverdeeld in vier verschillende thema’s. Elk thema wordt afgesloten met een grotere eindopdracht waarvoor de leerlingen meerdere weken de tijd krijgen. Deze opdrachten worden beoordeeld met een woordrapport waarin de pluspunten en aanbevelingen per leerling beschreven worden.
In het laatste thema valt ook een grote eindpresentatie waarbij de leerlingen hun eigen bedachte duurzame eiland presenteren aan ouders, leerkrachten opa’s, oma’s enz.
Wennen aan de middelbare school
De lessen in de MIK-klas worden gegeven door Mark de Rouw en Ruth van Ringelenstijn (ambulant begeleider op de basisscholen in onze regio). Daarnaast geven ook verschillende docenten met veel enthousiasme gastlessen aan deze leergierige groep leerlingen.
Door de MIK-klas raken de leerlingen beter gewend aan het leven en werken in een middelbare school en binnen onze school gaan veel leerlingen uiteindelijk verder in het VWO-programma of in de Topklas